Βιοντήζελ:

Είναι καύσιμο που αποτελείται από μονο-αλκυλικούς εστέρες μεγάλων χημικών αλυσίδων και λιπαρών οξέων που προέρχεται από φυτικά έλαια ή ζωικά λίπη. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί αυτούσιο ή σε μίγμα με οποιαδήποτε αναλογία πετρελαίου (diesel) σε πετρελαιοκινητήρες χωρίς να χρειάζεται καμία τροποποίηση. Επίσης το ενεργειακό περιεχόμενο του biodiesel είναι κατά προσέγγιση 10% λιγότερο από το πετρέλαιο diesel, εντούτοις η αποδοτικότητα καυσίμων είναι η ίδια μεταξύ τους.

Όταν ο Δρ Rudolf Diesel παρουσίασε την καινοτόμο μηχανή του στην παγκόσμια έκθεση του 1900 στο Παρίσι η οποία λειτούργησε με φυτικό έλαιο (φιστικιών). Η δήλωσή του στο χρόνο ήταν "η μηχανή diesel μπορεί να κινηθεί με τα φυτικά έλαια και θα βοηθούσε αρκετά στην ανάπτυξη της γεωργίας των χωρών που την χρησιμοποιούν." Αυτή η δήλωση είναι τόσο αληθινή σήμερα όπως ήταν στην έναρξη του τελευταίου αιώνα. Αλλά και όταν κατά την περίοδο του 2ου παγκοσμίου πολέμου «ο άξονας» αντιμετώπιζε έλλειψη υγρών καυσίμων (κυρίως πετρελαίου) για την πραγματοποίηση των μεγαλεπήβολων στόχων της, στράφηκε σε επιστημονικές έρευνες για την αντικατάσταση του πετρελαίου από φυτικά έλαια.

Τελικά καθιερώθηκε το πετρέλαιο (diesel) αφού προείχε σε ποσοτική διαθεσιμότητα Α’ ύλης αλλά και ως οικονομικότερη και ευκολότερη παραγωγή από αυτή τον φυτικών ελαίων. Εντούτοις, ο σημερινός επισφαλής ενεργειακός τομέας επιζητά ολοένα και περισσότερες εναλλακτικές πηγές ενέργειας. Για το λόγω αυτό η Ευρωπαϊκή Ένωση προβλέποντας την οικονομική της απεξάρτηση αλλά και βελτίωση του οικοσυστήματος της, προέβη στην υποχρεωτική κατανάλωση ποσοστού βιοντήζελ από όλα τα μέλη κράτη της.

Άλλες δυνάμεις πίσω από την αυξανόμενη παραγωγή biodiesel περιλαμβάνουν τις χαμηλές αξίες προϊόντων των αερίων πετροχημικής βιομηχανίας, περιβαλλοντικές ανησυχίες με τη συνεχή χρήση πετρελαίου (diesel), μια ευρεία επιθυμία για τα αληθινά ανανεώσιμα καύσιμα από τους βιώσιμους πόρους, και την αναγνώριση των σημαντικά υψηλότερων δαπανών κύκλου της ζωής για άλλα εναλλακτικά καύσιμα.

Εκπομπές ρύπων:

Το βιοντήζελ μειώνει τα τοξικά αέρια και τα στοιχεία-μείγματα που προκαλούν καρκίνο, γενικότερα μειώνει τους κινδύνους υγείας και περιβαλλοντικής μόλυνσης που συσχετίζονται με το συμβατικό ντίζελ. Σε πρόσφατες έρευνες του βιοντήζελ τα μείγματα PAH είχαν μειωθεί από 75% ως 85%, με την εξαίρεση την βενζό-ανθρακίνη, η οποία μειώθηκε χονδρικά στο 50%.
Τα μείγματα που είχαμε σαν στόχο, τα nPAH, επίσης μειώθηκαν δραματικά με την χρήση του βιοντήζελ, με την 2-νιτροφλουορίνη και την 1-νιτροπιρίνη να έχουν μειωθεί κατά 90% και τα υπόλοιπα στοιχεία-μείγματα nPAH να έχουν μειωθεί σε επίπεδα ίχνους.

Η παρακάτω μελέτη δείχνει τα αποτελέσματα όταν χρησιμοποιείται το ‘καθαρό’ βιοντήζελ (Β100) και το 20% (Β20) βιοντήζελ σε πετρελαιοκινητήρες, όταν τα συγκρίνουμε με το συμβατικό ντίζελ:

Τύπος εκπομπών Β100 Β20
Regulated - 67% - 20%
Αριθμός άκαυστων υδρογονανθράκων - 48% - 12%
Μονοξείδιο άνθρακα - 47% - 12%
Μοριακά μέρη    
Non regulated    
Άλας θειικού οξέος - 100% - 20%
PAH - 80% - 13%
nPAH - 90% - 50%
Δυναμικό όζοντος διαφοροποιημένων HC - 50% - 10%

Η μελέτη δείχνει μεγαλύτερες μειώσεις ανά γαλόνι βιοντήζελ που καίγεται όταν χρησιμοποιείται το βιοντήζελ σε επίπεδα περίπου του 20%, κάνοντας το Β20 καταλληλότερο προϊόν όσο αφορά τα συνολικά οφέλη για διάχυση αερίων που θέλουν να μειώσουν τα μοριακά μέρη, το μονοξείδιο του άνθρακα και τις συσχετιζόμενες εκπομπές με το όζον άκαυστων υδρογονανθράκων.

Το βιοντήζελ έχει θετική ενεργειακή ισορροπία, μείωση των εκπομπών CO2 με το εντυπωσιακό 78%. Το βιοντήζελ παράγεται μέσω αντίδρασης ενός φυτικού ελαίου με την προσθήκη μιας απλής αλκοόλης όπως η μεθανόλη. Επιπρόσθετα, το βιοντήζελ παράγεται μόνο από το λάδι που εμπεριέχεται στον καρπό του φυτού και έτσι το λάδι αποτελεί τον τρόπο που η φύση αποθηκεύει την ενέργεια.

Απόδοση:

Το βιοντήζελ έχει το υψηλότερο ενεργειακό περιεχόμενο (120.000 BTU ανά γαλόνι) από κάθε εναλλακτικό καύσιμο και επίσης βοηθά σημαντικά στην λίπανση, η οποία μειώνει το κόστος συντήρησης και μειώνει την φθορά του κινητήρα. Με το σημείο ανάφλεξης παραπάνω από 300? F είναι πολύ πιο ασφαλές προς χρήση, αποθήκευση και χειρισμό από όλα τα συμβατικά καύσιμα.
Ουσιαστικά μιλάμε για μια υλοποιήσιμη τεχνολογία η οποία μειώνει το ΝΟΧ κατά 90%, καθώς το βιοντήζελ σε μη-τροποποιημένους κινητήρες δεν επηρεάζει το ΝΟΧ, είναι επίσης και ένα εξαιρετικά υψηλής ποιότητας λιπαντικό, με υψηλή κετάνη, ουσιαστικά δηλαδή ένα καύσιμο μηδενικού θείου.
Συγκρινόμενο με τους τωρινούς κινητήρες, η χρήση του βιοντήζελ στους νέους τεχνολογικά κινητήρες θα αποφέρει:
Πάνω από 90% μείωση σε εκπομπές ΝΟΧ
Πάνω από 90% μείωση σε εκπομπές μοριακών μερών.

Το πρωτόκολλο του Κυότο:

Ποιος είναι ο στόχος του Πρωτοκόλλου του Κυότο και πότε θα υλοποιηθεί;

  • Το πρωτόκολλο του Κυότο υιοθετήθηκε στις 11 Δεκεμβρίου του 1997. Το πρωτόκολλο θεωρήθηκε ως κύριο εργαλείο στην συγκράτηση των κλιματολογικών αλλαγών εξαιτίας των δεσμευτικών ενεργειών-στόχων που θέτει για τις αναπτυσσόμενες χώρες. Με την ισχύ του Πρωτοκόλλου, οι χώρες που αναφέραμε υποχρεούνται να μειώσουν τις μέσες εκπομπές ρύπων του θερμοκηπίου κατά 5% μεταξύ του 2008-2012.
  • Ωστόσο η συνθήκη του Κυότο δεν έχει ακόμα μπει σε ισχύ. Για να συμβεί αυτό, δυο συνθήκες πρέπει να τηρηθούν:
  • Όχι λιγότερες από 55 χώρες να επικυρώσουν την συνθήκη. Αυτές οι 55 χώρες το ελάχιστο θα πρέπει να ενσωματωθούν με τις βιομηχανικές χώρες όπως αυτές είναι καταγεγραμμένες και μαζί εκπροσωπούν το λιγότερο το 55% των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Είναι οι εκπομπές ρύπων του θερμοκηπίου η αιτία των κλιματολογικών αλλαγών;

  • Σχεδόν όλοι οι επιστήμονες-μετεωρολόγοι συμφωνούν ότι οι εκπομπές αυτές που οφείλονται σε ανθρώπινο παράγοντα αλλάζουν το κλίμα της γης και οι συνέπειες είναι σοβαρές: πιο βαρύς καιρός, δημιουργία ερήμων, πλημμύρες παραλιακών περιοχών κ.τ.λ. Ο κύριος ένοχος είναι το διοξείδιο του άνθρακα, το οποίο είναι ένα αναπόφευκτο παρά-προϊόν των καμένων πετρελαιοειδών καυσίμων.

Πως μπορούν να μειωθούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα;
Οι τομείς είναι κυρίως τρεις:

  • Η βιομηχανία
  • Η μεταφορά
  • Οι καταναλωτές